Τρίτη 10 Ιουλίου 2018

Η άνοδος και η πτώση του Μάκη Αγούδημου

Την εποχή της ταχύτητας, ο καπεταν Mάκης Αγούδημος επέμενε παραδοσιακά - άσπρα καράβια τα ονειρά μου... Έδινε, όμως, ζωή σε δεκάδες νησιά της άγονης γραμμής. Εννοείται, έναντι γενναίας κρατικής επιχορήγησης. Όταν αυτή κόπηκε, τα πλοία έριξαν άγκυρα περιμένοντας τον καινούριο ιδιοκτήτη που θα τα αγοράσει, ώστε να καλυφτούν οι υποχρεώσεις, όπως διαβάσαμε στο περιοδικό ΄Playboy΄.



Σκηνή πρώτη: Αρχές της δεκαετίας του ΄90, ντάλα μεσημέρι ενός καυτού Ιούλη και στο επιβατηγό «Ροδάνθη» του καπετάν Μάκη Αγούδημου δεκάδες Φιλιππινέζοι δουλεύουν ώστε το πλοίο να είναι έτοιμο για το ταξίδι του σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Ο δυναμικός εφοπλιστής με τις πανίσχυρες πολιτικές διασυνδέσεις κάνει την εμφάνιση του με ένα τεράστιο πούρο στο στόμα, φορώντας πόλο μπλουζάκι και λευκό καλοσιδερωμένο παντελόνι. Όταν κοιτάζοντας το ρολόι του αντιλαμβάνεται ότι η αναχώρηση του πλοίου θα καθυστερήσει, βάζει τις φωνές στους άτυχους Φιλιππινέζους εργάτες. «Τι είναι αυτά ρε; Γιατί αργείτε; Δουλειά ρε, δουλειά! Work! Work!».

Σκηνή δεύτερη: Τέλη Σεπτεμβρίου του 2009 η εντυπωσιακή έπαυλη του καπετάν Μάκη στο Λαγονήσι, αυτή που γνώρισε δόξες και μεγαλεία όταν παντρεύτηκε η κόρη του Μιλένα, μοιάζει πλέον κι αυτή έρημη, όπως έμεινε ο ιδιοκτήτης της και η «σάπια» -κατά πολλούς- αυτοκρατορία του. Τα οχτώ καράβια του, που οι αγανακτισμένοι επιβάτες με έμφυτη ευγένεια τα αποκαλούσαν «της ταλαιπωρίας» και οι άλλοι που δεν την είχαν «σαπιοκάραβα» ή «σκυλοπνίχτες», κατασχέθηκαν για χρέη. Η επόμενη μέρα για τον Κεφαλλονίτη που έμπαινε κάποτε τσαμπουκαλεμένος σε γραφεία υπουργών δηλώνοντας οργισμένος «πλοιοκτήτης» δεν είναι απλώς δύσκολη, είναι η χειρότερη της ζωής του.

Στο Κανναβάτσο

Τη στιγμή που απεγνωσμένοι υπάλληλοι του καπετάν Γεράσιμου σκαρφαλώνουν στα φουγάρα των καραβιών του και απειλούν να αυτοκτονήσουν, εκείνος προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια του. θέλει να ξεφορτωθεί τα παλιά καράβια και να βρει καινούρια -το «καινούρια», τρόπος του λέγειν-, προκειμένου να εξακολουθήσει να υπάρχει το όνομά του στην ελληνική ακτοπλοΐα. Φέτος, για πρώτη ίσως φορά στη ζωή του, βρέθηκε στο κανναβάτσο του δικού του ρινγκ. Πνιγμένο3 στα χρέη, ο Μάκης Αγούδημος αποκλείστηκε από τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές και ο «στόλος της ταλαιπωρίας» του -οχτώ πλοία- κατασχέθηκε από τράπεζες, τον ΟΛΠ και τους προμηθευτές καυσίμων. Χρωστούσε σε όλους και εδώ και μήνες δεν είχε πληρώσει τίποτα, την ίδια στιγμή που ο κανακάρης του ξόδευε σχεδόν κάθε βράδυ κάποιες χιλιάδες ευρώ στα μπουζούκια για να γοητεύσει τη Νάνσυ Αλεξιάδη.

[[pagebreak]]

Το τέλος του καπετάν Αγούδημου σημαίνει και το τέλος για κάποια βαπόρια που η θέση τους είναι στο μουσείο ναυτικής ιστορίας.


Τα νέα της κατάσχεσης μόνο σαν κεραυνός εν αιθρία δεν έπεσαν στο λιμάνι, αφού ο στόλος του Αγούδημου είχε αρχίσει να «δένει» εδώ και καιρό. Το σίριαλ με την υποτιθέμενη απόπειρα αυτοκτονίας του την περασμένη άνοιξη, όταν νοσηλεύτηκε σε ιδιωτική κλινική με σοβαρά προβλήματα υγείας, ήταν απλώς άλλο ένα κερασάκι στην τούρτα των προβλημάτων. Τελικά, απλώς καθυστέρησε τις εξελίξεις στη σαθρή αυτοκρατορία ενός ανθρώπου που τα έβαλε με τον Παντελή Σφηνιά και με υπουργούς την εποχή της παντοδυναμίας του. Σε μία από τις τελευταίες του συνεντεύξεις, η εικόνα που αντίκρισε ο δημοσιογράφος που του πήρε τη συνέντευξη ήταν η συνηθισμένη: σορτς, πούρο, ένα γραφείο γεμάτο εφημερίδες, ανοιχτό ραδιόφωνο και κινητά τηλέφωνα να χτυπάνε συνέχεια. Δεν απαντούσε σε όλα, κοίταζε τον αριθμό και τα άφηνε να χτυπάνε. Όταν όμως απάντησε σε μία από τις κλήσεις, το πρόσωπο του συσπάστηκε. Μόλις είχε πληροφορηθεί ότι άρχιζε να στενεύει ο κλοιός γύρω του, γι΄ αυτό και παρακάλεσε το δημοσιογράφο να τελειώνουν όσο πιο γρήγορα γινόταν.

Τα Μαύρα Σύννεφα και οι Υπουργοί

Την άνοιξη που μας πέρασε ο Γεράσιμος Αγούδημος έμαθε ότι απορρίφθηκαν οι αιτήσεις του για τη συμμετοχή των πλοίων του σε διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές. Οι τρεις φάκελοι που είχε καταθέσει για να διεκδικήσει μερίδιο από το διαγωνισμό για την κάλυψη 17 άγονων γραμμών του πρώην υπουργείου Αιγαίου αυτή τη φορά δεν του έδωσαν ούτε ένα δρομολόγιο. Τα μαύρα σύννεφα για τις τρεις εταιρείες στις οποίες ανήκαν τα πλοία «Μιλένα», «Ροδάνθη» και «Μαρίνα» άρχισαν να μαζεύονται και ο Κεφαλλονίτης ξεσπάθωσε κατά πάντων, κυρίως όμως κατά του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας. Ο Αναστάσης Παπαληγούρας άκουσε όχι κατ΄ ιδίαν, αλλά από άλλους τα όσα του έσυρε ο καπετάν Μάκης, όπως έκανε και σχεδόν με όλους τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας από την εποχή του Χρήστου Παπουτσή. Όποτε γινόταν κάποιος διαγωνισμός, ο εκάστοτε υπουργός αντιμετώπιζε την «οργή Αγούδημου» -όπως έχει καταγραφεί επανειλημμένα στα χρονικά- για τον τρόπο που γίνονταν οι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές. Το φοβερό δε είναι ότι, μόλις ολοκληρωνόταν η διαδικασία και η εταιρεία του έπαιρνε μερίδιο, όλα αποκτούσαν ξανά τη φυσιολογική τους ροή.

Ο άλλοτε κυρίαρχος των άγονων γραμμών είδε τη φετινή χρονιά να τον εγκαταλείπουν σχεδόν όλοι στη μοίρα του, κι αυτό είχε ως συνέπεια να χάσει το έδαφος κάτω από τα πόδια του. Τα συσσωρευμένα χρέη έπνιγαν την G.A. Ferries -όπου G.A. βλέπε Γεράσιμος Αγούδημος-, οι προμηθευτές των πλοίων του δεν έδιναν πια καμία πίστωση και η εταιρεία καυσίμων ήθελε προκαταβολικά τα λεφτά για να εφοδιάσει τα καράβια του. Τα 9.000.000 ευρώ που του όφειλε το ελληνικό δημόσιο δεν έρχονταν, ο πλοιοκτήτης «έδεσε» τα πλοία του και οι εξακόσιοι εργαζόμενοι σ΄ αυτά ναυτικοί μπήκαν για τα καλά στην επαγγελματική αβεβαιότητα. Η έλλειψη, ωστόσο, καραβιών για την εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών οδήγησε την κυβέρνηση σε συζητήσεις με τον καπετάν Μάκη.

[[pagebreak]]

Δύναμη Και Κύρος
Φωτογράφηση του καραβοκύρη στο λιγότερο γκράντε γραφείο μιας κραταιάς ναυτιλιακής εταιρείας. Δείγμα γραφής της εφοπλιστικής λογικής του Μάκη Αγούδημου. Ξυπόλυτος, με φόντο σημαιάκια, εικόνες και οικογενειακές φωτογραφίες. Φωτογραφία που θα φιλοξενούσε το μουσείο του παλαιού ΠΑΣΟΚ.


Τα τελευταία δρομολόγια και η επομένη μέρα

Φέτος το καλοκαίρι μόνο τρία από τα πλοία του έκαναν δρομολόγια, κι αυτό συνέβη αφού ο Αγούδημος έπαιρνε αλλεπάλληλες άδειβε από το ΝΑΤ, στο οποίο χρωστάει μεγάλα ποσά. Εκτός από αυτό, είχε να αντιμετωπίσει και τους εργαζόμενους, που έχοντας μείνει απλήρωτοι για μήνες προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας. Μετά από δραματικές συζητήσεις μεταξύ του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, των εργαζομένων και της G.A. Ferries, έγινε ολόκληρος διακανονισμός με το κράτος για να πάρουν μέρος από τα χρωστούμενα οι ναυτικοί, που υποστηρίζουν ότι τους οφείλονται 1.000.000 ευρώ, τα οποία θα διεκδικήσουν δικαστικά. Σε επικοινωνία που είχε μαζί του τις μέρες της κρίσης ναυτιλιακός συντάκτης που τον γνωρίζει χρόνια, ο Γεράσιμος Αγούδημος εμφανίστηκε ψύχραιμος. Παρά την κατάσχεση, έκανε σχέδια για το πώς θα μπορέσει να επανέλθει, αφήνοντας πίσω του τα οχτώ πλοία, που πάνε για πώληση και το πιθανότερο για παλιοσίδερα αμέσως μετά, έχοντας μείνει αξέχαστα τα τελευταία χρόνια στο επιβατικό κοινό.

Η σκηνή που έγραψε ιστορία

Ο Κεφαλλονίτης εφοπλιστής με το τριαντάφυλλο στο πέτο και το «all time classic» πούρο φρόντισε με κάποια περιστατικά να μείνει αξέχαστος σε υπουργούς και γραμματείς. Για πολλούς ειδήμονες του ναυτιλιακού ρεπορτάζ, η σκηνή με πρωταγωνιστές τον καπετάν Μάκη, τον τότε - επί κυβερνήσεως Σημίτη — υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρο Σουμάκη και το γενικό γραμματέα του υπουργείου Θανάση Τσουροπλή είναι απλώς κλασική. Σε μια αίθουσα όπου παρευρίσκονταν πολλοί δημοσιογράφοι ο Αγούδημος δεν άφηνε άνθρωπο να μιλήσει, φλομώνοντας ταυτόχρονα την αίθουσα με τον καπνό που έβγαινε από το θηριώδες πούρο του. Κάποια στιγμή ο Τσουροπλής δεν άντεξε άλλο αυτή τη συμπεριφορά και του είπε: «Μα καλά, κύριε Αγούδημε, πώς την έχετε δει; Τι είστε;». Ο καπετάν Μάκης, τραβώντας μια ρουφηξιά από το πούρο του, έσκυψε προς τον Τσουροπλή και, αφήνοντας τον καπνό να κατευθυνθεί προς τη μούρη του εμβρόντητου γενικού, του είπε με βαριά φωνή: «Πλοιοκτήτης!». Άλλη κόντρα του που έχει γράψει ιστορία είναι αυτή που είχε με το μακαρίτη Παντελή Σφηνιά όταν είχε καλέσει τους δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου, όπου καυτηρίασε την επέλαση του επιχειρηματία - ακτοπλόου που αγόραζε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για να δημιουργήσει ένα μεγάλο όμιλο. Η ατάκα του «Ζούγκλα έχουμε γίνει» έγινε πρωτοσέλιδο σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες προκαλώντας την αντίδραση του Σφηνιά, που δεν το άφησε να περάσει. Σε συνέντευξη που έδωσε σε κυριακάτικη εφημερίδα «πυροβόλησε» τον καπετάν Μάκη λέγοντας: «Εμείς είμαστε σούπερ μάρκετ και όχι μπακάλικο». Η κόντρα των δύο εξομαλύνθηκε όταν ο Αγούδημος πούλησε το μεγάλο πακέτο της εταιρείας του στον Παντελή Σφηνιά.

Η συνέχεια στην επόμενη έκδοση του Capital Weekend


http://www.capital.gr/story/857520/i-anodos-kai-i-ptosi-tou-maki-agoudimou

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου