“Μεγάλη ήταν η αποδοχή, από την κοινή γνώμη, της απόφασης του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση, για τον περιορισμό της κυκλοφορίας πολυτελών κρατικών αυτοκινήτων, εισπράττοντας εύσημα. Ωστόσο το θέμα δεν είναι έτσι απλό.
Διότι ο υπουργός προσδιόρισε και τον τρόπο αντικατάστασή τους, αλλά… εν πολλοίς και τη μάρκα των αυτοκινήτων.
Ο κ. Ραγκούσης και η κυβέρνηση, γενικότερα, πρέπει να προσέξουν το συγκεκριμένο θέμα, για να μη βρεθούν απολογούμενη για «φωτογραφικές» αποφάσεις για να ευνοήσουν κάποιους ημέτερους. Ο υπουργός Εσωτερικών μίλησε για αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων του κρατικού στόλου με νέα, υβριδικά, 1.400 έως 1600 κυβικών εκατοστών. Η απόφαση χαιρετίσθηκε σχεδόν με ενθουσιασμό από τους πολιτικούς και κοινοβουλευτικούς συντάκτες, οι οποίοι δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτα από το αυτοκίνητο και την αγορά του. Κι έτσι, μοιραία, το βάρος δόθηκε στις εξαγγελίες του υπουργού και όχι στο περιεχόμενό τους. Άλλωστε και οι οικονομικοί συντάκτες δεν είναι πολύ σχετικότεροι. Από την άλλη, εκείνοι που γνωρίζουν το θέμα, οι λεγόμενοι αυτοκινητιστικοί συντάκτες, δεν παίζουν κανένα ρόλο στη διαμόρφωση της γραμμής του μέσου στο οποίο εργάζονται.
Με αφορμή τα προηγούμενα, θα λέγαμε ότι είναι καλό, ίσως, πριν κάθε υπουργός αποφασίσει και εξαγγείλει ένα μέτρο, το οποίο μπορεί να φαίνεται πολύ καλό και εντυπωσιακό, να ρωτά και τι άλλο γίνεται σε κάθε περίπτωση και ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει ένα μέτρο ή τι άλλο μπορεί να γίνει.
Γιατί, για παράδειγμα, όσο καλές κι αν είναι οι προθέσεις του, ποιες είναι οι γνώσεις του γύρω από το αυτοκίνητο και την αγορά του; Και είναι βέβαιος ότι εκείνοι που του εισηγήθηκαν ένα μέτρο που δείχνει να είναι πολύ καλό, το έκαναν από αγαθές και μόνο προθέσεις;
Η απόφαση, όπως είπε ο ίδιος ο κ. Ραγκούσης, αλλά και άλλα στελέχη της κυβέρνησης, ελήφθη για δύο λόγους: πρώτο, για περιβαλλοντικούς λόγους και, δεύτερο, για οικονομικούς λόγους. Επ΄αυτών, οι ακόλουθες παρατηρήσεις:
Όταν ο υπουργός εξήγγειλε την αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων του δημοσίου με υβριδικά αυτοκίνητα 1.400 έως 1.600 κυβικών, γνώριζε ότι τέτοια αυτοκίνητα παράγει μόνο μια εταιρία παγκοσμίως, η Χόντα; Άρα, το ελληνικό δημόσιο επέλεξε τη Χόντα ως προμηθευτή; Και μέσα από ποιες διαδικασίες γίνεται μια παρόμοια επιλογή; Ο Πρωθυπουργός και ο ίδιος ο κ. Ραγκούσης, υποσχέθηκαν δημόσια διαβούλευση για όλες τις μεγάλες προμήθειες του δημοσίου. Παρόμοια διαδικασία δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή μας. Άρα, πως έγινε η συγκεκριμένη επιλογή; Προφανώς έγινε από τον ίδιο τον κ. Ραγκούση, ο οποίος οφείλει να είναι διπλά και τριπλά προσεκτικός, καθώς είναι εκείνος που θα εγγυηθεί την εφαρμογή αυτής της διαδικασίας γενικότερα στο δημόσιο.
Δεν είναι γνωστό, ακόμα, αν ο κ. Ραγκούσης πληροφορήθηκε τι σημαίνει η απόφασή του κι αν σκοπεύει να την τροποποιήσει, προκειμένου να μην αδικεί τον ανταγωνισμό και τις άλλες εταιρίες. Επιπλέον για να προστατέψει τον εαυτό του και την κυβέρνηση από κατηγορίες του τύπου «όλοι ίδιοι είναι» ή ότι «κι αυτοί τα παίρνουν» κλπ.
Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει καμία σημασία αν οι κατηγορίες θα διατυπωθούν επισήμως, η θα υφέρπουν. Στην πρώτη περίπτωση θα έχεις τη δυνατότητα να τις αντικρούσεις, αν και είδαμε πως αντέκρουσαν τα στελέχη της προηγούμενης κυβέρνησης, της ΝΔ, τις εναντίον τους κατηγορίες. Στη δεύτερη περίπτωση η φήμη θα σέρνεται και σαν το σαράκι θα τρώει τα σωθικά της κυβέρνησης, η οποία θα ανακαλύψει, κάποια στιγμή, ότι μέσα από το πουκάμισο δεν θα υπάρχει σώμα. Ούτε καν το πλαστικό σώμα της κούκλας που χρησιμοποιείται στις βιτρίνες των καταστημάτων.
Αν ο κ. Ραγκούσης δεν έχει πληροφορηθεί ορισμένες από τις παραμέτρους της απόφασής του, πρέπει να το κάνει γρήγορα. Δεν είναι μόνο η επιλογή της συγκεκριμένης εταιρίας ως προμηθεύτριας αυτοκινήτων στο ελληνικό δημόσιο.
Αναφορικά, τώρα, με τους αμιγώς περιβαλλοντικούς λόγους επιλογής των υβριδικών αυτοκινήτων του συγκεκριμένου κυβισμού και της συγκεκριμένης εταιρίας, ο κ. Ραγκούσης πρέπει να ζητήσει από τους συμβούλους του να του επιβεβαιώσουν ή να του διαψεύσουν και τα ακόλουθα.
* Το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα που επικαλείται η νέα κυβέρνηση, για να εξαγγείλει τη συγκεκριμένη της απόφαση, είναι οι εκπεμπόμενοι ρύποι. Για τους ίδιους, ακριβώς, λόγους η προηγούμενη κυβέρνηση εξήγγειλε κίνητρα απόσυρσης παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων με νέας τεχνολογίας, επιδοτώντας έτσι τις βιομηχανίες των χωρών παραγωγής αυτοκινήτων και τιμωρώντας με υψηλά τέλη κυκλοφορίας και απαγόρευση εισόδου στο δακτύλιο, όσους δεν θα είχαν να πληρώσουν για να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο, για να ενισχύσουν τα οικονομικά των φίλων της απελθούσας κυβέρνησης, εμπόρων αυτοκινήτων.
Στο προκείμενο τώρα.
Αν το πρόβλημα είναι ο περιορισμός των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, υπάρχουν πολλές λύσεις. Τα ίδια ποσοστά ρύπων που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα της Χόντα, εκπέμπουν και πολλά άλλα αυτοκίνητα, άλλων εταιριών, τα οποία δεν είναι υβριδικά. Είναι, όμως, προηγμένης τεχνολογίας και καταναλώνουν βενζίνη ή πετρέλαιο. Πως μπορούν να αποκλειστούν αυτά τα αυτοκίνητα; Αν επιδιώκεται μόνο η μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρα και όχι και κάτι άλλο;
Από τον επόμενο χρόνο (2010) θα αρχίσουν να κυκλοφορούν και στην Ελλάδα, ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα οποία δεν εκπέμπουν κανένα ρύπο. Γιατί να αγοραστούν (λέμε εμείς που δεν είμαστε ειδικοί) ρυπογόνα αυτοκίνητα, έστω κι αν εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους και όχι ηλεκτρικά, τα οποία, εκτός του ότι δεν εκπέμπουν ρύπους αερίων, είναι και αθόρυβα, άρα μειώνεται και η ηχορύπανση;
Υπάρχουν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες προσπαθούν, με διάφορους τρόπους, να μειώσουν την εκπομπή ρύπων από τα αυτοκίνητα που παράγουν. Τα αυτοκίνητα αυτά, πριν βγουν σε μαζική παραγωγή, και διατεθούν στο κοινό, περνούν από διάφορα τεστ, μεταξύ των οποίων το σημαντικότερο είναι αυτό της διάνυσης πολλών χιλιομέτρων και της καθημερινής χρήσης, ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυτές διαθέτουν δωρεάν τα αυτοκίνητά τους σε κράτη, προκειμένου να κάνουν τα τεστ. Η Ελλάδα ποτέ δεν ζήτησε και δεν πήρε τέτοια αυτοκίνητα, μέχρι τώρα. Τι είναι αυτό που «απαγορεύει» να αρχίσει και η χώρα μας να κάνει ότι κάνουν και πολλές άλλες; Μόνο η άγνοια των αρμοδίων ή λόγοι προσωπικού οφέλους εκείνων που το εμποδίζουν.
Και μ΄ αυτό, ερχόμαστε και στο οικονομικό σκέλος.
Αν παραχωρηθούν στην Ελλάδα τέτοιου είδους αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και ηλεκτρικά, το κράτος θα εξοικονομήσει κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες Ευρώ. Υπάρχει κάποιος που δεν θέλει κάτι τέτοιο;
Σε ότι αφορά στην κατανάλωση καυσίμου, τα υβριδικά δεν είναι και τα πλέον οικονομικά αυτοκίνητα στον κόσμο.
Αρκεί ο κ. Ραγκούσης να ρωτήσει τους οδηγούς του Lexus του κ. Παπανδρέου, πόση ήταν η κατανάλωση, όταν στην εθνική οδό ξεπερνούσαν τα 120 χλμ. ανά ώρα. Όλα αυτά τα γράφουν τα βιβλία κατασκευαστών, αλλά οι εισηγητές των διαφόρων μέτρων δεν τα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη, όσο τα προσωπικά τους συμφέροντα.
Και μια απορία.
Είναι λογικό, εν μέσω οικονομικής κρίσης, να ξοδέψει το κράτος τεράστια ποσά για να αντικαταστήσει τον κρατικό στόλο αυτοκινήτων; Κι αν δεν τον αλλάξει ολόκληρο κι αλλάξει μόνο τον μισό, μιλάμε για 25.000 αυτοκίνητα.
Δείτε πόσο κοστίζει ένα υβριδικό Χόντα 1.600 κ.ε και υπολογίστε πόσα χρήματα θα χρειαστεί να ξοδέψουμε.
Υπολογίστε επίσης ότι ο αριθμός 25.000 αυτοκίνητα, είναι μικρότερος από αυτόν που σημειώνουν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στη χώρα μας στη διάρκεια ενός έτους.
Ύστερα από όσα διαβάσατε, ζητήστε και… τη βοήθεια του Θεού, για να καταλάβετε τι ακριβώς συμβαίνει με το συγκεκριμένο θέμα.
ΣΧΟΛΙΟ FAKEBOOK
Σημειώνουμε ότι το i-Reporter υποτησιρζει τα Νεοδημοκρατικα συμφεροντα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου