Στο ταμείο της νομαρχίας Θεσσαλονίκης στέλνει εργολάβο η διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών (ΔΤΥ), προκειμένου να παραλάβει την επιταγή των 45.000 ευρώ για έργο το οποίο εμφανίζεται ότι έγινε στην περιοχή του δήμου Βερτίσκου. Μόνον που, όπως αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ», το έργο αυτό δεν κατασκευάστηκε ποτέ!
Του Νίκου Ηλιάδη
Παρ’ όλα αυτά η ΔΤΥ δηλώνει ενυπογράφως διά κορυφαίου στελέχους της ότι το έργο ελέγχθηκε, εγκρίθηκε η τελική επιμέτρηση των εργασιών, όπως αυτή υπεβλήθη από τον εργολάβο, και αποστέλλει την εντολή πληρωμής προς την αρμόδια διεύθυνση Οικονομικού για τα περαιτέρω.
Περιγραφή… τρέχα γύρευε
Το έργο αφορούσε τον «Καθαρισμό και τη διευθέτηση ρεμάτων του δήμου Βερτίσκου» και περιλαμβάνεται στα διαβόητα «45άρια» των αδελφών Ψωμιάδη, τα οποία διερευνώνται ήδη από τη δικαιοσύνη μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα της «Θ» στις 26 Απριλίου.
Το συγκεκριμένο έργο αφορούσε την «εκτέλεση εργασιών (καθαρισμό από αυτοφυή βλάστηση, φερτά υλικά και απορρίμματα ) και διευθέτησης στις κοίτες των ρεμάτων στα δημοτικά διαμερίσματα Αρετή, Πέντε Βρύσες, Λοφίσκος και Όσσα του δήμου Βερτίσκου». Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα «45άρια», η περιγραφή του συγκεκριμένου έργου είναι εσκεμμένα ασαφής, ώστε να δυσχεραίνεται κάθε ενδεχόμενη απόπειρα ελέγχου, είτε κατά τη φάση της εκτέλεσης είτε μετά την ολοκλήρωσή του. Εν προκειμένω αποφεύγονται ο σαφής προσδιορισμός των ρεμάτων, η θέση τους, η ονομασία τους, ενώ δεν αναφέρεται ούτε καν ο αριθμός τους. Το μόνο στοιχείο που δίνεται είναι η περιοχή στην οποία πάνω κάτω βρίσκονται αυτά.
Το χρονοδιάγραμμα
Η τεχνική μελέτη του έργου συντάχθηκε από τη διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών (ΔΤΥ) της νομαρχίας την 1η Δεκεμβρίου 2009. Στις 15 Δεκεμβρίου η Νομαρχιακή Επιτροπή ενέκρινε τη διακήρυξη της δημοπρασίας. Η δημοπρασία έγινε στις 29 Ιανουαρίου 2010 και στις 17 Φεβρουαρίου η Ν.Ε. ενέκρινε το πρακτικό της δημοπρασίας (αρ. απόφασης 88) και το έργο ανατέθηκε στην εταιρεία North Constructions Α.Ε. με τη συνήθη έκπτωση του 3% που δίνεται στα «45άρια».
Η σύμβαση με τον ανάδοχο υπογράφηκε στις 22 Μαρτίου. Η διάρκεια κατασκευής του έργου ήταν 45 ημέρες με ημερομηνία περαίωσης την 6η Μαΐου 2010, δηλαδή πριν από ακριβώς έναν μήνα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στα 44.284,98 ευρώ.
Μετά την υποτιθέμενη ολοκλήρωση του έργου ο εργολάβος απέστειλε στη νομαρχία τους δύο ανακεφαλαιωτικούς πίνακες, τους οποίους ενέκρινε η Ν.Ε. στις 12 Μαΐου (αρ. απόφασης 258). Κατόπιν αυτού στις 21 Μαΐου ο ανάδοχος απέστειλε και τον τελικό λογαριασμό.
Στις 28 Μαΐου η διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, κατόπιν ελέγχου τον οποίο έκανε -κατά δήλωσή του- διακεκριμένο στέλεχος της Υπηρεσίας, ενέκρινε την τελική επιμέτρηση του έργου (δηλαδή ότι όλα όσα δήλωσε ο ανάδοχος πως έκανε ελέγχθηκαν και ήταν πράγματι έτσι). Την ίδια μέρα αποστέλλονται και η «1η εντολή πληρωμής» και «1η πιστοποίηση εργασιών του έργου» προς τη διεύθυνση Οικονομικού, ώστε να κινηθεί η διαδικασία πληρωμής του εργολάβου. Το μόνο που απομένει πλέον, εάν στο μεταξύ δεν έχει γίνει ήδη, είναι η τυπική υπογραφή του νομάρχη, για να εισπράξει ο εργολάβος την επιταγή των 44.284,98 ευρώ.
«Χάθηκαν» 1.500 φορτηγά!
Όπως προκύπτει όμως από το επιτόπιο ρεπορτάζ της «Θ» και την πληθώρα των φωτογραφιών που δημοσιεύονται αλλά και από το πλούσιο οπτικό υλικό που έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα, το έργο αυτό δεν έγινε ποτέ! Όπως πιστοποιούν η επιτόπια έρευνα η οποία διεξήχθη το Σαββατοκύριακο αλλά και κάτοικοι της περιοχής, σε κανένα από τα περίπου δώδεκα ρέματα που βρίσκονται στα τέσσερα δημοτικά διαμερίσματα του δήμου Βερτίσκου (Λοφίσκος, Αρετή, Όσσα, Πέντε Βρύσες) δεν έγινε η παραμικρή παρέμβαση εδώ και κάμποσα χρόνια! Σε όλα ανεξαιρέτως η βλάστηση είναι τόσο πυκνή, που κάποιος αδυνατεί ακόμη και να δει στο εσωτερικό των ρεμάτων. Επιπλέον δύο, τρία εξ αυτών έχουν μετατραπεί σε πρόχειρες χωματερές από την εναπόθεση στις κοίτες τους σκουπιδιών και μεγάλων ποσοτήτων από μπάζα.
Βάσει του προϋπολογισμού της μελέτης, τον οποίο συνέταξαν μηχανικοί της ΔΤΥ (η μία μάλιστα καθ’ υπέρβαση των αρμοδιοτήτων της, καθώς ήταν συμβασιούχος), από τον καθαρισμό των ρεμάτων θα προέκυπταν περί τα 21.000 κυβικά μέτρα χώματα, φερτά υλικά και απορρίμματα. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε περίπου 1.300 φορτηγά, τα οποία ουδείς εντόπισε να κυκλοφορούν στην περιοχή ούτε βεβαίως είναι κανείς σε θέση να υποδείξει τη θέση στην οποία μεταφέρθηκε αυτό το… μικρό βουνό από μπάζα. Επιπλέον σε κανένα από τα συγκεκριμένα ρέματα δεν διαπιστώθηκε παράπλευρη απόθεση των προϊόντων εκσκαφής.
Εισπράττουν και τα απρόβλεπτα!
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου δεν υπερέβαινε τις 40.000 ευρώ. Ωστόσο στη σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ ΔΤΥ και αναδόχου υπήρχε η πρόνοια για υπέρβαση του προϋπολογισμού κατά 4.764,40 ευρώ, ποσό που αφορούσε τις λεγόμενες «απρόβλεπτες δαπάνες». Και παρότι το έργο δεν έγινε, η ΔΤΥ ενέκρινε (υποτίθεται κατόπιν ελέγχου) την υπέρβαση του προϋπολογισμού, αναγνωρίζοντας ότι κατά την εκτέλεση του έργου παρατηρήθηκε «αύξηση των αρχικώς προβλεπόμενων ποσοτήτων από αυτοφυή βλάστηση, φερτά υλικά και απορρίμματα». Σύμφωνα με πληροφορίες η επιπλέον πιστοποιηθείσα ποσότητα προσδιορίστηκε στα 3.150 κυβικά, τα οποία αντιστοιχούν σε άλλα 200 φορτηγά, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό τους στα 1.500!
Εκτός αρμοδιότητας της νομαρχίας
Πέραν όλων των ανωτέρω το συγκεκριμένο έργο βάσει της κείμενης νομοθεσίας δεν ανήκει στην αρμοδιότητα της νομαρχίας. Συγκεκριμένα, όπως προβλέπεται από το σχετικό νόμο, «οι νομοθετημένες ορεινές κοίτες των ρεμάτων ανήκουν στην αρμοδιότητα της διεύθυνσης Δασών της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας».
Συνεπώς η ανάμειξη της νομαρχίας στα ρέματα της εν λόγω ορεινής περιοχής του νομού Θεσσαλονίκης έγινε καθ’ υπέρβαση των αρμοδιοτήτων της. Σε κάθε περίπτωση οποιαδήποτε παρέμβαση σε αυτά τα ρέματα προϋπέθετε αδειοδότηση από τη διεύθυνση Δασών, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες κάτι τέτοιο δεν ζητήθηκε ποτέ.
Υπενθυμίζεται ότι την υπόθεση με τα «45άρια» διερευνά η δικαιοσύνη με αφορμή μηνυτήρια αναφορά που είχαν καταθέσει περίπου προ διετίας οι Μιχάλης Τρεμόπουλος και Νίκος Γιαννόπουλος, καθώς και μετά το πρόσφατο δημοσίευμα της «Θ». Σύμφωνα με πληροφορίες εντός των προσεχών ημερών πρόκειται να δημοσιοποιηθεί η άσκηση των πρώτων διώξεων σε βάρος στελεχών της ΔΤΥ. Η σχετική πληροφορία έχει φτάσει ήδη στην υπηρεσία προκαλώντας κλίμα πανικού μεταξύ των εμπλεκόμενων στελεχών.
Να παρέμβει η δικαιοσύνη
Αποτελούσε κοινό μυστικό ότι αρκετά από τα διαβόητα «45άρια» των αδελφών Ψωμιάδη δεν έγιναν ποτέ. Το παραδέχονταν στις μεταξύ τους συζητήσεις οι ίδιοι οι εργολάβοι, το ψιθύριζαν ακόμη και τα στελέχη της διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών. Το μαϊμού «45άρι», το οποίο αποκαλύπτει σήμερα η «Θ», αποδεικνύει πως καπνός χωρίς φωτιά δεν υπάρχει. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να δράσουν αμέσως. Σήμερα κιόλας η δικαιοσύνη οφείλει να ορίσει πραγματογνώμονες, για να διαπιστώσει τι ακριβώς συνέβη στο Βερτίσκο. Να καλέσει τα στελέχη της διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, τα οποία υπέγραψαν πως «όλα συνέβησαν καλώς», και να τους ζητήσει να υποδείξουν πού ακριβώς έγιναν τα έργα. Το ίδιο πρέπει να ζητηθεί και από τον εργολάβο. Εσπευσμένο έλεγχο στην υπόθεση οφείλει να διενεργήσει και ο επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης. Όμως και η περιφερειάρχης πρέπει να παρέμβει. Να στείλει αμέσως τα στελέχη της διεύθυνσης Δασών να ερευνήσουν την υπόθεση, καθώς τα ρέματα της εν λόγω περιοχής ανήκουν στην αποκλειστική ευθύνη τους και συνεπώς οποιαδήποτε παρέμβαση σε αυτά απαιτεί προηγούμενη δική τους αδειοδότηση.
Τα «45άρια» ως γνωστόν διερευνώνται από τη δικαιοσύνη. Μετά το σημερινό αποκαλυπτικό δημοσίευμα όμως είναι περισσότερο από προφανές ότι απαιτείται συνολικός έλεγχος στα περίπου 600 τέτοια έργα που οι αδελφοί Ψωμιάδη ισχυρίζονται ότι εκτέλεσαν. Ώστε να διαπιστωθεί -όπου πλέον αυτό είναι εφικτό- ποια από αυτά έγιναν και ποια απλώς και μόνον πληρώθηκαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου